Tankar, känslor och en uppmaning.

Heja Timrå IK!

Resultatet kom inte som en chock för många, men det är inte mindre jobbigt för det. Timrå spelar i allsvenskan nästa säsong, inte direkt vad jag hade hoppats på men nu är det som det är. Ingen kan göra något åt det just nu, och i ärlighetens namn vann IKO rättvist även om det tar emot att erkänna.

Jag hade kunnat sitta här och såga spelare, tränare, sportchef och styrelse men istället väljer jag att lyfta det jag finner positivt istället. Till att börja med vill jag ge cred till Nubben och Freddan; Nubben för att han gjorde det han trodde på, han hade en långsiktig plan som om den hade funkat hade resulterat i framgång inom 3 år. Visst att verkligheten ser annorlunda ut nu men det krävdes stort mod och tro på det man gör för att gå igenom med det beslutet, vi var trots allt en stolpträff ifrån att hålla oss kvar.

Freddan ska ha cred för att han varit rak och ärlig hela säsongen. Många har varit missnöjda med klyschiga svar i vissa sammanhang men samtidigt kan han inte gå ut i media och totalsåga enskilda spelare och prestationer, hade han gjort det hade han tappat gruppen direkt. Istället har han ställt upp på intervjuer helt tårögd, berättat att han inte mår bra och stöttat sitt lag i vått och torrt. Freddan är en oerfaren tränare, ovan match coach men han är en riktig ledare, en sån som alltid tar på sig själv ansvaret och skyddar sina spelare så gott han kan. Modig och stark är ord som beskriver honom bra.

Sen måste man ge en eloge till Wedin, Hållander, Törnqvist, Brattström, Salmonsson, Gallo, Boyce och Berglund. Finns fler men dessa spelare är dom jag har något att säga om.

  • Wedin: Det är mycket tack vare dig det har varit roligt att kolla på hockeyn den här säsongen.
  • Hållander: Vilken utveckling du gjort! Oavsett vart du hämnar önskar jag dig ett stort lycka till.
  • Törnqvist: Ingen hade egentligen några förväntningar på dig, men oj vad du visat att du kan spela hockey!
  • Brattström: Trots att du inte stått så många matcher har du bevisat att du är ett riktigt framtidslöfte. Såhär i efterhand önskar jag att du fått förstaspaden efter jul men förstår varför de blev som det blev. Nästa säsong oavsett lag ska du vara första keeper.
  • Salmonsson: Du kommer in i laget och pumpar in energi och positiva vibbar, hoppas få se dig i Timrå tröjan igen.
  • Gallo: duracelkanin deluxe. Rolig att se både på och av isen. Dig vill jag gärna se som en av Timrås kulturbärare.
  • Boyce och Berglund: ni har visat enormt hjärta i kvalet och gjort en riktig krigarinsats. Lider med er två mest.

Till sist vill jag hylla alla supportrar som gjort stämningen på våra hemmamatcher magisk, som har gått igenom en av dom tyngsta säsongerna i Timrås historia och som fortfarande kommer stötta laget i många år framöver. Utan oss är Timrå IK ingenting och utan Timrå IK är vi ingenting och tillsammans är vi en av dom stoltaste och mest härdade föreningar i Sverige. Det som hände igår är bara ett gupp i vägen för oss, vi ska komma igen och då vi gör det ska vi vara starkare. För vi är Timrå och vi ger aldrig upp!

En sista uppmaning till alla som vill hitta en syndabock: Ingen ville det här. Ingen i Timrå har aktivt jobbat för att åka ut. Slutsatsen är olycklig men försök tänka på det positiva. Minns att för bara något år sedan visste vi inte ens om Timrå IK skulle finnas kvar. Bara 2 år efter spelade vi i shl, det blev förvisso bara en säsong men vi fick en rejäl injektion av pengar och stabilitet. Nu har vi betydligt bättre förutsättningar att bygga något på sikt. Nu kan vi satsa på det ett litet lag som oss borde satsa på. Dvs juniorer.

Jag tycker vi ska satsa på att ta oss tillbaka till shl om 3 år. In med en ny skara junisar så fort som möjligt. Få in några spelare som kan bli en långsiktig stomme i både allsvenskan och SHL och på sikt bygga nånting som kan utmana även topplagen.

Även fast det är tungt just nu måste vi se på framtiden med hopp. Med orden från vår senaste hjälte avslutar jag det här inlägget.

Den som ger upp nu lär jag aldrig förlåta.

Lämna en kommentar